Sunday, May 3, 2009

kehijauan pokok


Pokok memainkan peranan yang penting dalam membina kedamaian dalam diri seseorang. Bertambah gembira bila pokok yang kita tanam segar menghijau. Saya dibesarkan dalam suasana yang sangat indah iaitu lahir dengan rasa cinta dan suka pada pokok, sedikit sebanyak ia mempengaruhi hidup saya dengannya. Kata orang kalu nak mata segar dan sihat kena la selalu tengok pokok yang menghijau. Mak sangat suka menanam pokok.Memang rumah saya dan rumah nenek banyak dengan pokok, tambahan lagi memang tangan mak ni bila tanam pokok pasti kembang elok jadinya. Bunga ros ni salah satu buktinya, Ia hidup sejak saya belum lahir lagi didunia ni.Betapa lamanya pokok bunga ros ni bertahan.

Pokok oh pokok, cantik sungguh rupa bentuk mu, pokok yang subur kerna dijaga dengan baik dan rapi. Manusia pon sebegitu sebenarnya, bila diri ini, dibajai dengan pengisian yang sewajarnya ia juga akan hidup subur. pokok diberikan air, baja , cahaya dan tanah yang sesuai maka akan tumbuh segarlah ia, Allah tidak jadikan sesuatu itu tanpa maknanya. melalui pokokpon kita boleh sedar akan hebatnya Allah.


Jika pokok tak disiram, dibiarkan ia.maka akan layulah ia..Manusia juga begitu jika tidak diberi pengisian rohani makan akan pudarla ia dengan rasa kehambaan. untungnya pokok, ia selalu berzikir pada Penciptanya, ruginya manusia kerna selalu leka dengan permainan dunia. Ayuh kita segarkan diri ini moga menjadi subur bagaikan pokok dalam gambar ni





No comments:

Post a Comment