Wednesday, October 28, 2009

tempe..tempe..tempe..

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurniaNYA..Sudah lama tidak mencoretkan sesuatu di blog ini. Hari ini dah masuk hari ke-3 peperiksaan bagi semua sahabat di bumi skudai ni, sudah dua paper juga ana laksanakan, pasrah kepada Ilahi, segala yang terbuku selama ini telah dimuntahkan ke dalam paper peperiksaan..

Teringat tentang tempe yang menjadi makanan ana di sini.Juga terkenal di sini kerana dikatakan berasal dari Jawa..ehm, pernah makan tempe? best juga sebenarnya. Ana jadi penggemar tempe apabila tiba di bumi Skudai nie. Dulu makan juga tapi biasa-biasa ja..Tetapi, sekarang gembira dan berbunga riang apabila nampak tempe.. Macam-macam jenis masakan yang dimasaknya tempe..





Tempe ni kalu tak salah ana dibuat dari kacang soya, ehm sebab tu warna dia putih.Banyak khasiat yang terdapat dalam tempe ni..Bagus sangat untuk kaum hawa dan kurang bagus untuk kaum adam.. Kalu makan tempe kita mudah kenyang, dan agak bertenaga jugak..Ini kerana tempe mengandungi protein yang tinggi..Bagus sangat bagi yang nak diet, suatu pemakanan yang sangat berkesan. ia bagus kerana boleh mengelakkan dari barah, kawal kolestrol, bantu sistem imun,pembentukkan vitamin..owh macam-macam lagi..Kalu nak tau boleh la cari kat tenet..



Ada juga kajian mengatakan tempe tak berapa baik untuk kaum Adam, disebabkan ia bleh mengurangkan kandungan sperma.Wallahualam.. Ana percaya kesemua ciptaan Allah pasti ada kebaikannya..


1 comment:

  1. salam...tidak Allah menjadikan tiap sesuatu dgn sia2 ;)

    ;) akak pon penggemar tempe dulu kini dan selamanya..bekalan wajib bila balik kampus..hehe
    sbb tempe masakan mak akak sdp banget...yummy.

    senang2 terbang la ke sabah ye dik..mkn tempe :)

    ReplyDelete